Mławska Kolej Dojazdowa powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni. Po likwidacji Nasielskiej Kolei Dojazdowej, jest ostatnią koleją wąskotorową na północnym Mazowszu.
W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki.
W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią szerokotorową.
W latach 20. połączona z „Węzłem Ciechanowskim”. Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw szyn wynosił 600 mm, około roku 1960 linię przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Linia kolejki biegnie z Mławy przez Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego i wynosi 74 km. Obecnym[kiedy?] operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej
Żródło: wikipedia
Ministerstwo Kolei Żelaznych przejęło wąskotorówkę 10 lipca 1920 roku. Nieco później z inicjatywy powiatu ułożono tor z Ciechanowa do Gruduska. W Ciechanowie powstał punkt styczny z koleją normatywną. Tam też zbudowano parowozownię. Na przełomie lat czterdziestych i pięćdzisiątych kolej mławska przejęła odcinki wąskiego toru należącego do cukrowni „Krasiniec” i „Ciechanów”. Pociągi pasażerskie kursowały wówczas z Mławy do Zamościa oraz z Ciechanowa do Gruduska i Krasnego. W latach 1961 i 1962 tor szerokości 600 mm przekuto na 750 mm.
Dalsza historia potoczyła się według scenariusza znanego również na innych wąskotorówkach. Transport samochodowy okazał się konkurencją za silną dla ciuchci. Podróżni coraz chętniej zamieniali twarde ławki w pociągach PKP na wygodne siedzenia a autobusach PKS, a dotychczasowi klienci rezygnowali z usług kolei. Zaczęto zmniejszać liczbę pociągów pasażerskich, zawieszać przewozy, rozbierać poszczególne odcinki
Żródło: krasne.pl
Kolej wąskotorowa 1926 rok
Dziennik taryf i zarządzeń kolejowych 6 marca 1933;
Dziennik taryf i zarządzeń kolejowych 15 września 1933;
Bilet kolejowy
Rozkład jazdy od 15 maja 1938 roku:
Informacje o kolei wg stanu 15 lutego 1938
W roku 1991 – okolice Szydłowa
1994 – okolice Obrębca
Zdjęcia z 1991 i 1994 ze strony villard.cal.pl
Dodaj komentarz