Lądową sieć drożną Mazowsza w XVI—XVIII w. można podzielić na 4 klasy dróg:
a) drogi o charakterze wybitnie tranzytowym i nawet międzynarodowym, o wielkim nasileniu ruchu,
b) drogi łączące poszczególne ośrodki władzy administracyjnej, w tym również miasta między sobą,
c) drogi łączące poszczególne miejscowości między sobą,
d) drogi łączące mające znaczenie tylko dla danej miejscowości.
Jedna z 15 dróg tranzytowych/gościńców prowadziła przez następujące miejscowości:
Warszawa — Serock — Pułtusk — Gromin — Osiek — Gołymin — Gogole — Pomorze — Ciechanów — Pawłowo — Pniewo — Konopki — Stupsk — Mława — Nidzica — Olsztynek — Olsztyn — Lidzbark — Królewiec.
Droga do Ciechanowa z Pułtuska prowadziła po linii dzisiejszej ulicy Mickiewicza. Trakt jest znany już w XIV wieku. Wśród głównych traktów odcinka z Pułtuska do Ciechanowa K. Perthśes nie uwzględnia. Podają go D. Gilly m , F. B. Engelhardt, D. Sotzmann i J. Colberg. Za Gołyminem trakt przechodził przez most na rzece Soni. Do Ciechanowa gościniec zbliżał się od strony wschodniej. Ponieważ miasto jest znane z grodziska wczesnośredniowiecznego, należy stąd wnosić, że w tym czasie miało połączenie z Pułtuskiem. W kierunku Mławy droga przecinała rzekę Łydynię. Wieś Konopki, jako leżącą na gościńcu, podaje taryfa mostowego i grobelnego z 1767 r. Odcinek z Ciechanowa do Mławy uwzględnia K. Perthśes, jak i wyżej wymienieni. Odcinek Ciechanów—Mława
stanowi również część długiego traktu z Warszawy do Gdańska przez Działdowo, Lubawę, Susz, Dzierzgoń, Malbork i Tczew. Długi szlak z Warszawy do Królewca przez Ciechanów, Mławę i Nidzicę odnotowano w kilku pozycjach.
źródło:
Władysław Szulist Ważniejsze szlaki handlowo-komunikacyjne województwa mazowieckiego w XVI-XVIII w.
Dodaj komentarz